Buitenlandse toeristen hebben Italië herontdekt. Dat is de conclusie van een onderzoek van ENIT, het Italiaanse bureau voor toerisme. Het onderzoek is gepubliceerd in het dagblad La Repubblica en is gebaseerd op online reserveringen. Deze zijn dit jaar toegenomen met maar liefst 20% ten opzichte van 2016.
De Russen komen
Ongeveer de helft van de buitenlandse gasten reserveert online en ENIT gaat ervan uit dat bij de andere helft een vergelijkbare toename te zien zal zijn. Het huidige seizoen is het beste sinds 2008, toen een dramatische neergang werd ingezet. De afgelopen jaren ging het geleidelijk aan weer beter, maar het lijkt er op dat nu de crisis echt voorbij is. De grootste groei van 47,5% gaf de Russische markt te zien. Belangrijker nog is de toename met 22% van het aantal Duitsers, die samen met Oostenrijkers en Zwitsers goed zijn voor de helft van het totale aantal buitenlandse gasten. Ook Nederland scoort hoog met een groei van 16,9%.
Aantrekkende conjunctuur
Net als andere toeristische bestemmingen zoals Spanje en Frankrijk, profiteert Italië ook van de aantrekkende conjunctuur en van geopolitieke omstandigheden, waardoor met name Noord-Afrika en Turkije minder geliefde bestemmingen zijn geworden. Maar er zijn ook meer specifiek Italiaanse redenen, die door analisten worden aangehaald.
Verscheidenheid
Iedereen die Italië een beetje kent kan deze zelf ook wel bedenken. Dan hebben we het over de enorme culturele, landschappelijke en gastronomische verscheidenheid, die uitstekend past binnen de trend van minder traditionele vakanties. Dus niet alleen zee, bergen, Rome, Venetië en Florence, maar ook minder bekende en minder drukke culturele juweeltjes, ruige natuurgebieden en typische wijnen en streekproducten.
Dat maakt Italië tot de ideale bestemming voor wat in het jargon de ‘rijpere toerist’ heet. En dankzij het web, in Italië nu ook een algemeen gebruikt werktuig (ook al bestaat er nog altijd geen fatsoenlijk overkoepelend portaal voor alle toeristische bestemmingen in het land), kan die rijpere toerist zich meer dan ooit gedegen voorbereiden.
Prijs-kwaliteit het hoogst in Matera
![beste prijs-kwaliteit voor toeristen - matera](https://www.ditisitalie.nl/wp-content/uploads/2017/08/beste-prijs-kwaliteit-voor-toeristen-matera.jpg)
Van de grote steden trekken Turijn, Milaan en Palermo 15-20% meer buitenlandse gasten aan dan vorig jaar. De fascinerende grottenstad Matera scoort het hoogst qua verhouding prijs-kwaliteit, terwijl ruim een derde van de bezoekers Venetië te duur vindt en 44% Napels. Dat laatste is opmerkelijk, omdat het prijspeil in Napels beduidend lager ligt dan in bijvoorbeeld Rome of Milaan, maar de Napolitaanse vaardigheid om derden geld uit de zak te kloppen is dan ook legendarisch.
Nederlanders naar Ischia
Rimini is dit jaar extra aantrekkelijk voor Roemenen, Ischia voor Nederlanders, de Argentario aan de Toscaanse kust voor Amerikanen en Calabrië voor Duitsers. De badplaats met de grootste toename (23%) en hoogste waardering is San Vito Lo Capo op Sicilië, met zijn fraaie witte stranden, lokale couscous-gerechten en het prachtige natuurreservaat Lo Zingaro, waarvan een groot deel vorige maand helaas ten offer is gevallen aan (aangestoken) bosbranden.
![Nederlandse toeristen gaan naar Ischia](https://www.ditisitalie.nl/wp-content/uploads/2017/08/nederlandse-toeristen-gaan-naar-ischia.jpg)
In de bergen zijn het vooral de klassieke Alpiene bestemmingen die ook dit jaar weer een toenemend aantal winter- en zomersporters aantrekken: Val di Fassa, Valtellina, Val Gardena.
Foto’s: Pixabay
Comments