Ilario Bandini richte in 1946 Bandini Automobili op. Het bedrijf produceerde racewagens van 1946 tot 1992. De glorietijd van het bedrijf was in het begin van de jaren ’50. Er werkten toen 15 monteurs en er werd één auto per maand geproduceerd.
Net als veel andere Italiaanse autoproducenten begon Ilario Bandini als coureur. Hij reed meer dan 60 races met zijn auto’s. Hij nam ook deel aan races in Amerika. De eerste Bandini maakte gebruik van een Fiat 1100 motor. Hij had de motor wel aangepast voor de plaatsing in zijn auto. Bandini’s scherpe geest, kennis van racen en zijn oog voor detail werden geroemd en gevreesd in de VS en Europa.
Bandini Sport International
Een van de bekendste auto’s die Bandini produceerde was de 1957 Sport International ‘Saponetta’. Dit was een tweezitter met een stalen frame en ruimte voor motoren tot 1 liter. Door het design van de auto kreeg de auto de bijnaam ‘Saponetta’, dat zoiets als zeepje betekent. Bandini bleef racewagens maken tot ver in de jaren 80. Ilario Bandini overleed in 1992.
In de oude werkplaats van Bandini in Forli is vanaf 1992 een museum gevestigd. Hier zijn nog 10 van zijn modellen te zien en er is een register van de 46 nog bestaande Bandinis over de hele wereld, van de Verenigde Staten tot Japan. Onder de modellen die Bandini produceerde horen onder meer de La Prima, de 1100 Sport, de 1100 Siluro, 750 Sport Siluro, de Bandini-Maserati, de Formula 3, de Berlinetta 1000 Turbo, de Saloncino en de Formula Junior.