Enzo Ferrari richtte in 1947 het automerk naar zijn achternaam op. Ferrari is op dit moment voor zo’n 90% in handen van Fiat. De andere 10% is in handen van de buitenechtelijke zoon van Enzo, Piero. De productie van Ferrari ligt erg laag. Het bedrijf produceert maximaal 4.000 auto’s per jaar, maar ja, er zijn ook maar weinigen die de exclusieve sportauto kunnen betalen. Het merk heeft ook een eigen Formule 1-team, Scuderia Ferrari, dat al sinds 1929 bestaat. Last but not least is er een compleet pretpark gebouwd rond het illustere merk uit Italië, door rijke oliesjeiks in Abu Dhabi: Ferrari World.

Ferrari-achtbaan in Ferrari World
De supersnelle Ferrari-achtbaan in Ferrari World, Abu Dhabi

Enzo begon ooit zijn carriere als coureur bij Alfa Romeo in 1923 en kreeg daar al snel een heel team onder zich. Hij won vaak met zijn raceteam voor Alfa Romeo. Hij verliet het bedrijf in 1939 en sprak met Alfa af dat de naam Ferrari 4 jaar lang niet in verband zou worden gebracht met racen of racewagens. Net na de Tweede Wereldoorlog startte Enzo met het bouwen van een wagen onder zijn eigen naam. Die eerste was op 2 maart 1947 af en kreeg de naam Ferrari 125 S. Enzo nam al deel aan de Formule 1 sinds het begin in 1950. Ferrari is de enige partij die gedurende geschiedenis van Formule 1, altijd heeft meegereden. Tot op de dag van vandaag wordt de merknaam dan ook in één adem genoemd met de Formule 1-racerij.

De eerste Ferrari: de 125 S
De eerste Ferrari: de 125 S

Ferrari Rosso

Ferrari heeft niet altijd alleen racewagens geproduceerd, maar kwam ook zeer exclusieve consumentenauto’s zoals de Testarossa, de F40, de F50 en de Enzo. Omdat de meeste wagens een unieke rode kleur hebben, wordt deze kleur ook wel Ferrari-rood genoemd. Beroemd is ook het logo met het steigerende paard. De legende wil dat Enzo het paard op een schild kreeg van de ouders van Francesco Baracca, een piloot tijdens de Eerste Wereldoorlog. De ouders hadden een belangrijke race op het Saviocircuit bijgewoond en waren zo onder de indruk dat ze de coureur een geschenk wilden geven. Enzo, die in die tijd nog voor Alfa Romeo reed, nam het wapen dankbaar aan, maar zette het later wel op een gele achtergrond, de kleur van de Italiaanse stad Modena.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *